Berete z otrokom? Odlično!
Kdaj, kaj in kako brati, da bo prijetno otroku in vam!
Strokovnjaki so si enotni, da je skupno branje kar najboljša naložba za njegov razvoj in učenje. Dokazano je, da so malčki, ki jim odrasli berejo že v zgodnjem otroštvu, v življenju uspešnejši.
Tudi zato razvojne psihologinje in avtorice novega priročnika Skupno branje odraslih in otrok verjamejo, »da bi morali imeti prav vsi malčki in otroci možnost, da bi vstopili v svet besed, zgodb in ilustracij.«
Ali sploh obstaja kakšna bolj koristna dejavnost?
Doktorice Ljubica Marjanovič Umek, Urška Fekonja in Kaja Hacin Beyzoglu v novem priročniku poudarjajo, da skupno branje pozitivno učinkuje na vrsto dejavnikov, ki spodbujajo otrokov razvoj ter gradijo dober in zdrav odnos do sebe in drugih. Branje odraslega z otrokom že od malega spodbuja razvoj govora in bogati besedni zaklad, razvija domišljijo, ustvarjalnost in kritično mišljenje.
Otrok ob prebiranju pravljic, pesmic in ugank z odraslim uri svoje poslušanje, razumevanje in pozornost. Ko se z njim pogovarjamo o prebranem, otrok razvija socialno razumevanje in empatijo. Ne nazadnje pa otrok ob skupnem branju tudi sam raste v bralca knjig, s tem pa v razgledanega ter pismenega človeka.
Kdaj začeti z branjem?
Začnite zgodaj. Zelo zgodaj. Raziskave so pokazale, da je dobro otroku brati redno, pogosto in že v prvem letu starosti. Berete torej lahko že dojenčkom. Zanje vzemite v roke kartonko ali knjigo iz blaga. Naj jo pogleda, potipa, obrne na glavo. Naj sam obrača strani. Ko otrok raste, zanj izbirajte zahtevnejše knjige z vedno več besedila in kakovostnimi ilustracijami. Skupaj obiščite knjigarno, naj obisk oddelka s knjigami za otroke v vaši najbližji knjigarni postane prijetno doživetje.
Otrok bo tam začutil vse bogastvo in raznolikost pravljic, zgodb in pesmic ter čudovitih ilustracij. Pustite mu, da pobrska med policami. Naj pove, kaj ga zanima in zakaj.
Kdaj je pravi čas?
Vedno je pravi čas. Verjetno starši otrokom najpogosteje berejo pred spanjem, ko si želijo, da bi se otroci umirili in se zazibali v
miren spanec. Sicer pa lahko otroku berete praktično kadarkoli. Berite otroku, medtem ko čakata na zdravnika, berite otroku, ko se vozite z avtobusom, berite otroku, ko je vznemirjen in rabi pomiritev, berite mu, ko si želi pred zaslon tablice, telefona ali računalnika. Takrat raje vzemite v roke knjigo in se z otrokom podajte na novo bralno pustolovščino.
»Ko sta bila sinova še majhna, sem jima brala, zdaj pa vse več prebereta sama. Z mlajšim vadiva branje tako, da malo prebere on in malo jaz.« Tjaša Perko
Kaj izbrati?
Izberite kakovostne vsebine. Ponudba knjig za otroke je velika in zelo raznolika, zato izbirajte skrbno in pozorno. Kakovostne otroške knjige prepoznate po tem, da vsebujejo izvirna besedila in ilustracije, ki se skladajo z zgodbo. Zanje so značilni tudi raznolik besednjak in slogovna sredstva, besedišče je bogatejše in širše od vsakdanjega. Izberite vsebine, v katerih imajo junaki različne vloge in lastnosti ter niso spolno stereotipni.
Če v zgodbah junaki in junakinje prevzemajo različne vloge, so pogumni, iznajdljivi, prijazni in dobri, otrok med poslušanjem in vživljanjem spoznava različne možnosti delovanja in razlike med ljudmi. Spoznava, kakšni so drugi, pa tudi, kakšen je on sam ali kakšen bi si želel postati.
Kako brati?
Berite tako, da vzpostavite pozornost. Pred začetkom branja otroku pokažite naslovnico. Preverite, če je otroku zanimiva, povejte mu kaj o zgodbici ali o junaku. Berite počasi, opazujte otroka, njegove odzive, kam gleda, kaj ga zanima, preverite, ali sledi zgodbi. Pustite mu, da postavi vprašanje, tudi vi ga vmes kaj vprašajte. Če je potrebno, med branjem otroku razložite nerazumljive besede, komentirajte zgodbo s pomočjo ilustracij.
Kako beremo malčku in otroku?
1. Beremo redno, pogosto in že v prvem letu.
2. Izberemo kakovostne knjige, primerne otrokovi starosti.
3. Med branjem vzpostavljamo stik z otrokom.
4. Postavljamo vprašanja, podajamo odgovore.
5. Uporabimo in pojasnimo nove besede.
6. Pogovarjajmo se o prebranem.
7. Prepoznavamo čustva, ki se porajajo med branjem.
8. Beremo tudi otroku, ki že zna brati.
9. Med branjem vzpostavljamo mirno in varno okolje.
10. Odrasli smo otroku zgled z lastnim branjem.
Z dojenčkom in malčkom ustrezno pozornost najlažje vzpostavite s pogosto rabo besede »poglej«. Pri starejših malčkih in predšolskih otrocih pa odrasli otrokovo pozornost najlažje pridobi s postavljanjem vprašanj in vmesnimi komentarji. Otrokom je še posebej všeč, če se med branjem potrudite z različnimi toni glasu in načini branja. Morda lahko dodate še različne zvočne učinke (cingljanje zvončka, trkanje na les, če v zgodbici kdo trka na vrata, oponašajte živalske zvoke in podobno).
Branje: tako preprosto in tako prijetno
Skupno branje z otrokom je ena najpreprostejših dejavnosti za preživljanje prostega časa. Predvsem pa je to čas, ko se otroku lahko popolnoma posvetite. Stisnite se skupaj, se objamite, si prisluhnite in se imejte ob prebrani pravljici preprosto lepo. Prijeten spomin na dragocene trenutke, ki jih bo otrok preživel v družbi vas in najljubših pravljic, ga bo spremljal vse življenje.